greeting

November 28, 2012

Wannabe

Assalamualaikum.
Tuk pengetahuan korang minggu ini ialah Minggu Istiadat Konvokesyen di UiTM Perlis.
Jadi di kesempatan ini aku nak ucapkan "Tahniah" kpd student2 yang konvo n xlupa jugak kpd housmates aku.. Alhamdulillah korg dah pon dapat memegang sijil Diploma tu kan..
hmmm.. jelesnye Ya ALLAH.. plus happy for them to.

Otw to class akan nmpk2 family2 yg dtg tuk meraikan anak2 dorg yg konvo tu.. Terpancar kegembiraan di wajah ibu bapa masing2.. ade jgak parents yg berbusana Baju Melayu siap Sampin Songket lagi tu.. punye la happy dorg dpt tengok anak2 dorg memegang sekalung diploma.. Meriah sgt suasana di UiTM Arau ni..  seronok aku tengok keadaan yang mcm ni..

Seriously aku teringin sangat nak jd mcm graduan2 yang terlibat dlm Istiadat Konvokesyen ni.. Bila la kan..
Aku harap perjalan aku as a Degree student ni lancar n xde sangkut2. Nak grad on time jugak.. baru meriah kan.. Naek pentas dpt pegeng skroll Ijazah tu.. Wahhhh.. time tu aku akan teringatkan Umi n abah dan juga ALLAH yang telah membimbing.. merasa terbayar jugak la usaha aku kan.

Tapi.... diploma ke degree ke bknnye sesuatu yang blh di bawa mati.. Ilmu agama lagi penting.. kalau konvo degree tp xleh nak sembahyangkan ibu bapa kite bile mereka pergi kelak, tak menjadi insan yang beriman..apa guna.. sama la jugak mcm tin yang penuh dengan laici yang busuk. ada isi tp xsedap. betul tak..
So kite kene seimbangkan ilmu dunia dan jugak akhirat.. baru betul

Pelajari ilmu dunia tuk kesenangan di dunia, ilmu akhirat tuk kesenangan dunia dan akhirat.. Insyaallah..

Hope korang semua xde la jd mcm tu ye..  ;)


- عَنْ أَبِي بَكْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ اغْدُ عَالِمًا أَوْ مُتَعَلِّمًا أَوْ مُسْتَمِعًا أَوْ وَلَا تَكُنِ الخَامِسَةَ فَتَهْلِكَ. (البزار)
Dari Abu Bakrah ra., Dari Nabi s.a.w., sabdanya: "Jadikanlah dirimuorang alim atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalumendengar pelajaran agama, atau pun orang yang mencintai (tiga golongan yang tersebut); dan janganlah engkau menjadi (dari) golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa."
(Al-Bazzar)